Obwodnica już praktycznie na półmetku
25 Września 202354 000 ton mieszanek mineralno-asfaltowych zużyto do tej pory na budowę obwodnicy Zawiercia i Poręby. Oznacza to, że prace są już zaawansowane. Przyglądamy się im z bliska.
W przypadku robót ziemnych zaawansowanie sięga już ok. 70 procent. - Udało się wbudować 54 000 ton mieszanek mineralno-asfaltowych, co stanowi w przypadku warstw podbudowy i wiążącej około 30 procent całości - mówi Paweł Bruger, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej spółki Mirbud, przedstawiciela konsorcjum odpowiedzialnego za budowę obwodnicy Zawiercia i Poręby.
Podsumowano zaawansowanie całej budowy
Wykonano już osiem z szesnastu zaplanowanych w ramach kontraktu zbiorników, natomiast kanalizacja deszczowa gotowa jest w 40 proc. Nieco bardziej zaawansowana jest natomiast budowa mostów na trasie powstającej obwodnicy. - Jeśli chodzi o taki obiekt zlokalizowany na terenie Poręby, czyli most z przejściem dla zwierząt, to trwają przy nim tzw. zasypki. Zamontowano już łożyska i wykonano nawierzchnie bitumiczne pod obiektem. To z kolei umożliwiło rozpoczęcie prac związanych z budową platform pod rusztowania ustroju nośnego - informuje przedstawiciel głównego wykonawcy inwestycji.
Podsumowując zaawansowanie rzeczowe całej budowy wynosi ok. 40 proc. Zaś zaawansowanie finansowe sięgnęło 60 proc. - dodaje Paweł Bruger.
17 kilometrów nowej trasy
Przypomnijmy; pozwolenie na budowę inwestor otrzymał w lutym zeszłego roku. Wówczas dla konsorcjum spółek: Kobylarnia i Mirbud - wykonawcy obwodnicy - zapaliło się zielone światło i przystąpiono do prac przygotowawczych.
Roboty budowlane obejmują około 17-kilometrowy odcinek drogi między Siewierzem - przez Porębę - aż do Kromołowa (dzielnica Zawiercia). To jednak nie wszystko. Wykonawca obwodnicy w ramach kontraktu wykonuje również obiekty mostowe w ciągu trasy i kanalizację deszczową.
Tranzyt ominie centrum
Obwodnica Poręby i Zawiercia powstająca w ciągu Drogi Krajowej nr 78 będzie miała układ dwujezdniowy i połączy się z już funkcjonującą obwodnicą Siewierza. DK78 skomunikuje te miejscowości m.in. z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Dzięki nowemu przebiegowi drogi, tranzyt ominie centra miast, jednocześnie poprawiając warunki życia mieszkańców - podkreśla inwestor. Planowana obwodnica odciąży bowiem lokalne drogi, na których - m.in. dzięki mniejszej liczbie samochodów ciężarowych - będzie po prostu bezpieczniej.
Z zainteresowaniem przyglądam się postępom na budowie obwodnicy. To bardzo ważna inwestycja dla porębian. Dzięki nowemu połączniu na drogach w naszym mieście zrobi się bezpieczniej - podkreśla burmistrz miasta Ryszard Spyra.
Inwestycja opiewa na kwotę niemal 487 mln zł. Termin jej zakończenia przypada na drugą połowę przyszłego roku.